L'urbanisme tàctic perdrà els blocs de formigó

L’urbanisme tàctic perdrà els blocs de formigó

L’urbanisme tàctic va arribar a la ciutat comtal a les mans d’Ada Colau amb la finalitat de donar un major protagonisme als vianants en l’àrea metropolitana i impermeabilitzar els carrers del trànsit habitual de Barcelona. Aquestes obres, que van arribar durant la pandèmia amb la finalitat d’acabar amb l’hegemonia dels cotxes que ha prevalgut fins ara, sempre s’han vist embolicades en polèmica, encara que sembla que l’alcaldessa ha pres decisions sobre aquest tema: s’espera que per a 2022 es retirin els blocs de formigó que ocupen el Consell de Cent.

Els blocs de formigó

L’urbanisme tàctic és una estratègia que va proposar l’alcaldia de Barcelona, liderada per Ada Colau, amb la finalitat de transformar la ciutat de manera senzilla i poderosa. Una de les fórmules que s’han adoptat és la d’utilitzar elements temporals per a modificar la ciutat amb l’objectiu de veure com interactuen els ciutadans amb ells i la manera en què s’ha de desenvolupar el projecte definitiu. Aquest urbanisme tàctic ja s’ha aplicat en algunes zones de Barcelona com:

  • Sant Antoni i el Poblenou, on ha transformat la vida de les superilles.

  • En Ronda Universitat o Via Laietana ha ampliat les voreres i augmentat la seguretat en els entorns de les escoles.

  • Carrer de Pelai guanyarà 1.500 metres quadrats per als vianants i el teixit comercial.

Una altra de les zones que ha rebut l’impacte de l’urbanisme tàctic ha estat el Consell de Cent, on es van instal·lar diversos blocs de formigó de grandària (1,40 metres per 50 centímetres) i pes (aproximadament 1.000 quilos cadascun) considerables. La seva funció és la de limitar el pas de vehicles motoritzats per a cedir l’espai als vianants, que guanyaran fins a un carril d’amplària per a passejar.

L'urbanisme tàctic perdrà els blocs de formigó

Una altra polèmica per a l’urbanisme tàctic

L’Ajuntament, que es va gastar 150.000 euros en els blocs de formigó, ha vist com la seva decisió ha estat durament criticada pels motoristes i ciutadans, que no li troben el punt positiu a aquesta acció. Els arguments més destacats són:

  • D’una banda, la perillositat de col·locar aquest tipus d’elements en carrers tan transitats com el Consell de Cent, on convergeixen ciutadans del carrer, persones amb vehicles motoritzats, automòbils i motocicletes. De fet, en el poc temps que porten ancorats els blocs ja hi ha hagut una denúncia per accident provocat per aquestes peces.

  • D’altra banda, es critica la falta de criteri estètic en aquesta instal·lació. Encara que l’urbanisme tàctic contempla utilitzar elements provisionals abans de realitzar les obres definitives, aquests blocs de formigó desentonen amb l’encant de la ciutat i desagraden a una gran part dels vianants.

  • Finalment, la manera en què s’han comprat aquests blocs. L’àrea d’Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona que comanda Janet Sant es va gastar 150.000 euros en els blocs que investiga la Fiscalia. L’equip de Sanz els va adquirir sense concurs, per la qual cosa es va adjudicar el contracte a dit a Industrial Breinco S.A. El proveïdor d’aquests blocs defensa que la perillositat no resideix en els materials, sinó en la seva col·locació.

L'urbanisme tàctic perdrà els blocs de formigó

Retirada dels blocs de formigó

La proposta que va liderar el grup Ciutadans va ser acollida pels comuns d’Ada Colau, que són conscients de la polèmica generada a causa de l’urbanisme tàctic. El grup presidit per Inés Arrimadas defensa la substitució dels blocs de formigó per uns altres que “ajudin a millorar la qualitat arquitectònica de l’espai públic i siguin més segurs per a reduir el risc que representen per als conductors de moto i de vehicles de mobilitat personal”. Ada Colau va aprofitar l’oportunitat per a adherir-se a la proposta al costat de la tinenta d’alcalde, Janet Sanz, i es retiraran els blocs de formigó durant el 2022.

 

Què penses de l’urbanisme tàctic? Creu que els blocs de formigó compleixen la seva funció?