L'urbanisme tàctic arriba al carrer Pelai 2

L’urbanisme tàctic arriba al carrer Pelai

La renovació urbanística de la ciutat comtal avança per a atorgar més protagonisme als vianants enfront de l’hegemonia automobilística que havia prevalgut fins ara. Una de les noves zones que s’aprofitarà de l’urbanisme tàctic és el carrer Pelai, un dels nuclis de Barcelona i emblema de la ciutat.

Urbanisme tàctic

L’urbanisme tàctic és una fórmula per a dur a terme una transformació urbana ràpida i senzilla, on s’utilitzen elements temporals i econòmics per a comprovar si un projecte és viable i ha de realitzar-se a una major escala. Per tant, sol estar arrelat a etapes experimentals i permet una major velocitat d’execució.

El carrer Pelai serà una altra de les zones posades en l’ull d’Ada Colau per a continuar implementant l’urbanisme tàctic. El projecte busca restar-li importància als cotxes perquè els vianants puguin reprendre el seu espai als carrers. A més, un dels aspectes més importants que ha impulsat aquesta transició és el caràcter comercial del carrer, que rep moltes visites de persones alienes a la ciutat que volen realitzar les seves compres. Conseqüentment, la reforma no sols beneficiarà als vianants, sinó que també es convertirà en un al·licient per a la reactivació econòmica.

L'urbanisme tàctic arriba al carrer Pelai 2

Renovació del Carrer Pelai

El projecte d’urbanisme tàctic que ha arribat al Carrer Pelai té un pressupost de 37.589 euros, i destaca l’eliminació de dos carrils de circulació per a cedir espai als vianants. Concretament, el trànsit perdrà un carril de circulació entre Universitat i Balmes i dos carrils entre Balmes i Catalunya, i variarà segons els trams. A pesar que es manté el carril per al transport públic i les zones de càrrega i descàrrega, no s’ha inclòs un carril bici, fet que ha provocat una certa controvèrsia o preocupació entre els veïns. L’espai que es guanya en eliminar els carrils mantindrà l’asfalt com a base, encara que es pintarà en el sòl en color verd el reconegut panot de Barcelona.

L'urbanisme tàctic arriba al carrer Pelai 2

Un dels principals motius per a la renovació del carrer Pelai era la reactivació de l’economia i el petit comerç que es troba en la zona. La vorera per als vianants passarà dels 5,50 metres als 9,35 metres d’amplada en el tram d’Universitat i Balmes, i dels 5 metres als 8,85 metres en el tram de Balmes i Catalunya, deixant molt espai perquè els vianants puguin passejar entre les paradetes comercials.

Janet Sanz, tinent d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, confessa que és un primer pas per a la urbanització completa del carrer Pelai, que pretén ser una via més amigable per al vianant.

L’opinió dels ciclistes

Malgrat que aquest projecte ha tingut una bona acceptació per part dels vianants i el comerç de la zona, els ciclistes es lamenten que la reforma no inclou un carril exclusiu per a bicicletes, i han alertat que incrementarà els conflictes amb vianants si acaben circulant pels carrils guanyats al trànsit.