Barcelona sota terra: la ciutat paral·lela

Barcelona sota terra: la ciutat paral·lela

Barcelona és una de les ciutats més visitades del món, i rep pràcticament als mateixos viatgers intrèpids que altres capitals europees com París, Londres o Roma. Tan sols en 2019 es van presentar 11.977.277 turistes a la ciutat, que van poder gaudir d’atraccions com La Sagrada Família, el Parc Güell o l’Illa de la Discòrdia. Encara així, poca gent coneix la ciutat paral·lela: Barcelona sota terra.

 

El primer pla del subsòl

Barcelona és una de les ciutats històriques que més destaca per la seva organització, tant externa com interna. La capital catalana, que té una població de 1.664.182 habitants, compta amb una gran subestructura sota la ciutat que acull la major part del transport terrestre i les places d’aparcament. Sense elles, els barcelonins no podrien gaudir de la ciutat com ho fan ara.

A pesar que Barcelona té una superfície de 100,3 quilòmetres quadrats, no va ser fins a 2015 que es va configurar el primer pla sencer de tot el subsòl de la ciutat. Ho va desenvolupar Rosina Vinyes (Barcelona, 1982) per a la tesi “Barcelona oculta: la rellevància del subsòl en una gran ciutat contemporània”. La mateixa autora reconeix les diferències visibles entre l’aspecte de Barcelona per damunt i per sota del subsòl: “de fet, aquest pla podria ser el d’una altra ciutat! No reconeixeràs ni el teu propi barri”, explica la tesina.

Barcelona sota terra: la ciutat paral·lela

El subsòl de Barcelona

Quan es parla del subsòl d’una ciutat, la primera construcció que es ve en ment són els pàrquings subterranis o la xarxa del metro. De fet, durant la pandèmia fins i tot es van poder visitar els túnels de clavegueram. Així i tot, hi ha altres elements que conformen una gran part de la ciutat que passen desapercebuts. Alguns exemples són:

  • Refugi Antiaeri en la Plaça del Diamant. El subsòl barceloní va ser un refugi durant la Guerra Civil, i un dels més coneguts és el de la Plaça del Diamant. Va ser descobert en 1992 arran d’unes obres, quan va créixer la seva popularitat. Ocupa tot el subsòl de la Plaça del Diamant de Gràcia, i va ser construït pels veïns del barri per a donar refugi a més de 200 persones. Avui dia segueix molt ben conservat i el Taller d’Història de Gràcia programa visites guiades cada diumenge a les 11h.

  • Túnel a la Casa de l’Aigua. Va ser construït entre 1915 i 1919 amb l’objectiu de modernitzar la cloració i distribució de l’aigua a la ciutat, i va estar activa fins a la dècada dels 90. Encara que va quedar obsolet després de la implantació del sistema de canalització d’aigües modern, el túnel, que travessa tota la Meridiana, ha estat restaurat i rep visites guiades de 30 minuts que s’organitzen cada diumenge de 10h a 14h.

  • Els soterranis del Palau Güell. Sota el palau s’amaguen els soterranis, que inicialment s’utilitzaven com a estable. Avui dia, és un dels pocs espais dissenyats per Antoni Gaudí que ha romàs gairebé intacta amb el pas dels anys.

  • Barcino en el Museu d’Història de Barcelona. Aquesta part del subsòl ens descobreix una de les majors joies de Barcelona: el que va ser l’antiga ciutat romana Barcino. En total, més de 4.000 metres quadrats ens aporten una idea de com va poder ser la vida a Barcelona entre els segles VI i VII d. C., amb restes d’una catedral o escultures romanes.

  • Estacions de metro fantasma. Probablement, el primer que un pensa quan es nomena la ciutat sota els peus és la xarxa metropolitana. Més allà de les línies que ja coneixem, existeixen més d’una desena d’estacions fantasma que s’han tancat o fins i tot mai van arribar a funcionar. Una de les estacions més destacades es troba en la línia 5 entre les parades Sant Pau/Dos de Maig i Sagrada Família. Se la coneix com a Gaudí. Mai va arribar a inaugurar-se i avui dia encara és visible des de totes dues direccions. Les andanes es mantenen intactes i es pot visitar sol·licitant els permisos corresponents.

Barcelona sota terra: la ciutat paral·lela

Coneixies el subsòl de Barcelona? Has visitat algun dels elements esmentats?